Slaap je slecht door de hitte? Met deze tips lukt het je wél

Tijdens warme, zomerse dagen is het niet verkeerd is om buiten tot ’s avonds laat in het zonnetje te kunnen vertoeven. Alhoewel, waarschijnlijk sta je wat minder te springen om de warmte die zich ook een weg naar je slaapkamer heeft gemanoeuvreerd. Het is een probleem waar de meeste mensen in de zomer tegenaan lopen. Gelukkig kun je zelf een hele hoop doen om de hitte onder controle te krijgen (ook zonder airco!).

Slaap je slecht door de hitte? Met deze tips lukt het je wél

Over slaapproblemen > Slaap je slecht door de hitte? Met deze tips lukt het wél

Slecht slapen door de hitte: zo komt het

Allereerst is het belangrijk om te snappen waarom het eigenlijk niet goed lukt om tijdens de hitte in slaap te vallen. Dit heeft alles te maken met (je raadt het al) je lichaamstemperatuur. Gedurende de dag begint je lichaamstemperatuur langzaam te stijgen, totdat het aan het einde van de middag zijn piek bereikt en vervolgens begint te dalen. Dit is op de afbeelding hieronder goed te zien. Deze daling is belangrijk, want dit zorgt ervoor dat je je moe begint te voelen en klaar bent om te gaan slapen. Normaalgesproken koelt je lichaam dus uit zichzelf af, maar in tijden van hitte is het voor je lichaam behoorlijk lastig om haar warmte kwijt te raken. Hierdoor blijft je lichaamstemperatuur te hoog en val jij lastiger in slaap.

Fases van burn-out

Het is dus belangrijk om manieren te vinden hoe je je eigen lichaamstemperatuur wat naar beneden kan schroeven. Culture of Sleep to the rescue! Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet! Lees je mee?

Zo val je tijdens de hitte toch in slaap

Douche of bad

Dit is misschien wel het laatste waaraan je denkt tijdens een hete dag, en toch doe je er goed aan om onder een warme douche te springen. Wanneer je dit doet, zetten je bloedvaten uit en kan je lichaam haar warmte beter kwijt. Doe dit maximaal 1 à 2 uur voor je gaat slapen. Stel, je gaat om 23:00 slapen, dan kun je dus tot ongeveer 22:00 een warme douche nemen. Is het al later dan 22:00? Dan kun je de warme douche beter skippen en voor een korte lauwwarme douche gaan.

Sporten

We snappen als geen ander dat je liever wacht met sporten tot later op de avond als het is afgekoeld. Toch is het beter om je work-out te verplaatsen naar de ochtend. Tijdens het sporten loopt je lichaamstemperatuur namelijk aardig op, en dat is nu net hetgeen dat je wilt voorkomen vlak voor je gaat slapen. Kies je er toch voor om te sporten in de avond? Kies dan voor een licht intensieve training die zorgt voor ontspanning, zoals yoga of een wandeling.

Extra tips & tricks

Het gebruiken van een ventilator is misschien een open deur, maar wat als ik je vertel dat je met je ventilator een duurzame airco kan maken? Ja, je lees het goed! Door bijvoorbeeld een zak met ijsblokjes of bevroren erwten voor je ventilator te plaatsen, wordt de koude lucht van de erwten of ijsblokjes door je (slaap)kamer gewaaid. Win voor jou én voor de planeet. Een koud washandje op je gezicht of lichaam kan je ook helpen om extra verkoeling te krijgen.Tot slot helpt het ook om je handen en voeten buiten de dekens te houden. Je lichaam raakt warmte namelijk vooral kwijt via je voeten en je handen. Handjes (en voetjes) dus boven de dekens! ;) Wil je meer tips & inspiratie? Volg ons dan hier op Instagram. :)

Rust en herstel

Met deze gratis checklist ontdek je..

- 7 verschillende soorten rust (die iedereen nodig heeft) - Dat er veel meer manieren zijn om op te laden dan alleen slaap - Praktische voorbeelden met alle valkuilen, do's en don'ts - Hoe je stress kunt verminderen en een burn-out kunt voorkomen

Stuur mij informatie
Loading...

Thank you for subscribing!